”Det är en skola där möjligheterna är många”

På Olympiaskolan får du möjlighet att möta världen utanför klassrummet. Med skolans olika samarbeten öppnas dörrar till internationella möjligheter. Yousef som är intresserad av att läsa kriminologi i utlandet – känner sig väl förberedd inför framtiden.

Yousef studerar sitt andra år på Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning kriminologi och ledarskap. När han valde sin gymnasieskola var valet självklart.

– Det är en jättebra skola, centralt belägen och med fantastiska lärare. Min storebror gick här och han lyckades bra, vilket inspirerade mig att följa i hans fotspår.

Yousef valde samhällsvetenskap på grund av sitt intresse för historia och samhällsfrågor. Han har alltid haft en dröm om att arbeta inom polisen och valde därför kriminologi som inriktning.

– Programmet är brett och öppnar många dörrar, från att bli polis till sjuksköterska eller lärare, förklarar Yousef.

Vad är det bästa med Olympiaskolan?

– Skolan erbjuder precis de kurser jag är intresserad av, som kriminologi, vilket gör att jag känner att jag kan fördjupa mig i ämnen jag verkligen brinner för.

Med sitt nära samarbete med Nicolaiskolan och Tycho Braheskolan kan skolan erbjuda ett brett kursutbud. Med över 50 individuella val-kurser kan du fördjupa dig i det du är intresserad av.

Olympiaskolan strävar efter att eleverna ska lära sig både i och utanför klassrummet, något Yousef verkligen uppskattar. Han har redan deltagit i studiebesök på tingsrätten och i en polisutbildningsövning där han fick se hur polisen hanterar demonstrationer.

– Det var en ögonöppnare att se hur polisjobbet fungerar i praktiken. Att vara ute i verkligheten och uppleva saker förstärker inlärningen på ett sätt som inte alltid är möjligt i klassrummet.

Olympiaskolan engagerar sig även i att ge eleverna en bred förståelse för internationella frågor. Inför EU-valet 2024 arrangerades en EU-debatt som samlade över 500 gymnasieelever från regionen. Yousef och hans klasskamrater arbetade i ett projektarbete där de fick fördjupa sig i olika politiska partiers ståndpunkter kring EU.

– Vi arbetade med att analysera de olika partiernas syn på EU och fick presentera våra resultat i klassrummet.

Hur ser din framtidsplan ut?

Med den internationella inriktningen som skolan har tagit ser Yousef fram emot de möjligheter det kan innebära. Han planerar att antingen bli polis i Sverige eller studera vidare utomlands inom ämnen som NATO-frågor eller kriminologi.

– Olympiaskolan förbereder oss väl inför framtiden. Lärare har erfarenhet från militären och polisyrket som ger oss relevant och verklighetsnära kunskap. Det kommer vara ovärderlig i våra framtida karriärer.

– Det finns också ett universitet i Berlin där man kan plugga vidare inom kriminologi, NATO och så vidare.

Olympiaskolan erbjuder sina elever en gedigen utbildning med brett kursutbud som med sina engagerade lärare och internationella möjligheter skapar förutsättningar för en framtid i en global värld.

För Yousef har valet av Olympiaskolan varit en investering i hans framtid – och en plats där hans drömmar en dag kan bli verklighet.

– Det är en skola där möjligheterna är många och där varje elev får chansen att lyckas, avslutar han.