Att vara elev

När du går hos oss på Olympiaskolan får du mer än undervisning. Vi vill att du ska lyckas. Därför finns vi här och ger dig hjälp och stöd om du behöver det. Du kan också vara med och påverka din skolgång genom att engagera dig i vår elevkår.

Elevhälsa

Olympiaskolan har ett eget elevhälsoteam med kurator, skolpsykolog, skolläkare och skolsköterska.

Elevhälsan på Olympiaskolan arbetar för att du ska må bra och ger dig råd och stöd. Om du behöver hjälp med något eller behöver någon att prata med kan du alltid kontakta elevhälsan.

Kurator

Vår kurator finns till för dig som behöver någon att prata med. Kanske har du problem i skolan, kompisar, på hemmaplan eller bara behöver råd i en fråga. Tveka inte att kontakta vår kurator Emil. Han har tystnadsplikt.

En del av Helsingborgs stads skolor

Det innebär att vi har stöd och tillgång till elevhälsans hela kompetens med skollläkare, skolsköterska, psykolog och kurator.

Elevhälsan arbetar främst med hälsofrämjande och förebyggande och stödjer dig i din utveckling mot utbildningens mål.

Dina studier

Kanske behöver du få några tips om studieteknik för att lyckas med dina studier? Ibland räcker inte den vanliga pedagogiken till. Då hjälper specialpedagogen på skolan till att ta bort de hinder som gör att du har svårt att klara sina studier. Vi kan ge dig olika knep för att hjälpa dig när studierna känns jobbiga.

Vi har specialpedagogisk kompetens för dig som är i behov av särskilt stöd och det kan också innebära personlig handledning.

Här kan du få hjälp med

• att skapa en struktur och planering av dina skoluppgifter
  • att använda lärverktyg som finns i din dator (stavningsprogram, uppläsningsprogram, DAISY med mera)
  • att hitta en lugn plats att arbeta på
  • att låna inlästa läromedel och böcker
  • att få göra dina prov i lugn och ro
  • att diskutera studieteknik och läsförståelse.

Biblioteket

På Olympiaskolan har vi ett bibliotek där du lånar alla dina läromedel, kan hitta faktaböcker till olika projekt eller låna en skönlitterär bok på flera olika språk: Svenska, Tyska, Arabiska, Engelska m.fl.
Här kan du också spela schack, sitta och plugga med klasskompisar eller läsa en aktuell tidskrift. Vårt bibliotek samarbetar med skolans pedagogiska personal kring att stärka elevernas lärande. Det kan ske i form av undervisning och handledning i informationssökning, författarbesök, läsecirklar m.m. Fredrik som jobbar i biblioteket delar också med sig av boktips och aktuella kulturhändelser via sin blogg, men det går lika bra att komma förbi biblioteket som är öppet alla skoldagar och fråga.

Elevkåren

Om du vill vara med och påverka din skolgång kan du gå med i Olympiaskolans elevkår, som finns för att skapa en bättre skoltid för alla elever. Kåren har ett nära samarbete med skolan, och via din elevkår kan du påverka både undervisning och arbetsmiljö.

Elevkåren bestämmer själv vilka frågor som de vill fokusera på, och vilka aktiviteter de vill genomföra. Förutom att påverka undervisningen och arbetsmiljön så planerar även elevkåren både fest och avkoppling. Det kan vara allt från film, stickning och bullbak till att planera insparkar, stora tävlingar, konserter och mycket annat. Det bästa med elevkåren är att det som du vill ska hända händer. Ta chansen att vara delaktig i elevkåren under din tid på gymnasiet och det kommer att ge dig fantastiska upplevelser, nya vänner och roliga minnen.

Vad du vill göra i framtiden?

Funderar du på vad du vill jobba med längre fram? Ska du plugga vidare eller börja jobba direkt? Vad finns det för möjligheter och vad passar dig bäst? Här finns vår studie-och yrkesvägledare Patrik till din hjälp.

Studie- och yrkesvägledaren tittar på just din situation och visar på vilka alternativ du har. Det kan handla om att hjälpa dig att hitta information för fortsatta studier, eller hitta lösningar vid studiesvårigheter, programbyten, kursbyten och liknande.