”Jag skulle vilja göra samhällsnytta, att göra skillnad”

Emma går på Olympiaskolans Samhällsvetenskapsprogram. Hon valde inriktningen kriminologi bland annat för deras samarbete med polisen. Det var också bra att programmet har lite praktiska delar som innebär att man inte bara har lektioner i klassrummet.

Stor gemenskap

Emma trivs väldigt bra och tycker att lärarna är engagerade, att de bryr sig och att man lätt kan kontakta dem. De har haft samma mentorer sedan första året för att skapa en extra trygghet.

– Vi är trettiotvå i klassen och alla kan faktiskt hänga med alla. Skulle det vara något så finns det alltid någon man kan gå till, säger Emma.

Intressanta lektioner

Inför valet av skola var det även andra faktorer som spelade in. På Olympiaskolan har man tillgång till mycket. Många resurser så som skolsköterska och kurator att gå till. Det är inte heller många vikarier så det är skönt. Även maten är bra. De har inga mat-kort och behöver inte bestämma vart man ska gå på lunchen och det upplever Emma som positivt. En annan faktor är lärarna.

– Lärarna lär ut jättebra. Jag tycker faktiskt lektionerna är intressanta jämfört med hur jag tyckte innan när jag gick i skolan.

Intresse av kriminologi

Samhällsvetenskapsprogrammet är en bred linje så att man har många möjligheter efteråt och många har ett stort samhällsengagemang.

– Jag är jag intresserad av kriminologi och fastnar mycket för kriminologifilmer. Jag ska läsa kriminologiledarskap också, det är mycket om att kunna hålla egna lektioner och sånt.

Att lära i och utanför klassrummet

På Olympiaskolan är det viktigt att inte bara lära i klassrummet utan även bege sig ut i olika övningar. Bland annat var klassen på en polisövning i Klippan under terminen.

– Vi skulle vara demonstranter som polisen skulle hantera så de kunde öva på demonstrationståg. Det var jätteroligt och lärorikt. En kul upplevelse!

Planer efter studenten

Emma lade till natur som individuellt val och får därför en bredare behörighet om hon vill studera vidare. Om inte inom polisen så kanske inom sjukvården.

– Men jag skulle vilja göra samhällsnytta, att göra skillnad. Jag har alltid haft den här bilden av att jobba med för människor, försöka hjälpa så gott som möjligt. Jag funderar på att studera utomlands, i Polen, för jag kommer därifrån och polska är mitt modersmål. Det som är bra med Olympia är att jag kan läsa polska här och vi är ca 25 elever som gör det.