”Vi får uppleva så mycket utanför klassrummet”

När Vera från samhällsvetenskapsprogrammet valde Olympiaskolan, gick hon på magkänsla. ”Jag kände att här passar jag in”, berättar hon. Efter ett år på skolan är hon säker på att hon gjorde rätt val. ”Lärarna bryr sig verkligen om oss elever. De vill att vi ska prestera och lämnar oss aldrig i sticket”, säger Vera och lyfter fram den starka relationen mellan elever och lärare som en av skolans största styrkor.

Samhällsprogrammet – mer än bara klassrumsundervisning

Vera valde samhällsvetenskapsprogrammet för de praktiska inslagen.
– Vi får uppleva så mycket utanför klassrummet. Vi har varit på polisövningar och besökt tingsrätten för att lyssna på rättegångar, berättar hon.

För Vera är kombinationen av teori och praktik avgörande.
– Vi får inte bara sitta i klassrummet och plugga, utan vi får använda våra kunskaper i verkliga situationer.

Elevkåren – en plats för alla

Förutom studierna är Vera också engagerad som ordförande i skolans elevkår.
– Jag var väldigt blyg när jag började här, men att vara med i elevkåren har verkligen hjälpt mig att utvecklas, säger hon.

Elevkåren på Olympiaskolan spelar en viktig roll i att stärka gemenskapen på skolan. Vera berättar att elevkåren ordnar fester, tävlingar och andra aktiviteter under terminen, som till exempel poängjakt för de nya eleverna. Trots att elevkåren är fristående från skolan, samarbetar de med ledningen och hjälper till att skapa en positiv skolmiljö.

Gemenskapen på skolan

Enligt Vera är det inte bara elevkåren som bidrar till gemenskapen på skolan.
– Lärarna jobbar också mycket med att stärka sammanhållningen.

Genom aktiviteter som skolläger och gemensamma event får eleverna chans att lära känna varandra och bygga relationer.
– Alla passar in här, oavsett vem man är, tillägger Vera.

Framtidsplaner

Efter studenten har Vera inga fastlagda planer, men hon funderar på en karriär inom tullen.
– Jag har alltid fascinerats av tv-program om tullare som öppnar konstiga resväskor” säger hon med ett skratt.

Olympia har gett henne en bra grund för framtiden.
–Vi läser mycket om lag och rätt, så jag känner att jag har med mig den kunskapen om jag skulle vilja satsa på det.

Med sina engagerade lärare, starka gemenskap och en aktiv elevkår är Olympiaskolan ett självklart val för elever som vill ha en trygg, utvecklande och rolig gymnasietid.
– Här finns det något för alla, avslutar Vera.