”Varje dag som går så lär vi oss något nytt”

Jenna Jameel studerar samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning kriminologi och ledarskap. Under sista året på programmet har elever möjlighet att välja mellan att starta ett UF-företag eller utföra ett gymnasiearbete. För Jenna, som sedan tre år tillbaka redan driver ett eget företag, var valet självklart. Genom UF har hon möjlighet att få mer kunskap och erfarenhet inom entreprenörskap.

Tillsammans med fyra klasskompisar startade hon UF-företaget Burning Flame UF med syfte att sälja vinglas ljus och spackeltavlor. Idén för produkterna kommer från deras olika intressen.
– Med tavlorna var det en tjej i gruppen som gör det på sin fritid. Och sen har jag själv ett litet företag vid sidan om där jag arbetar med ljus. Vi tänkte att vi kombinerar detta till ett företag fast med lite nya idéer.

Det har nyligen varit terminsstart och gruppen har precis påbörjat sitt arbete. Sysselsättningen med UF-företag kommer pågå hela sista läsåret. En lektion i veckan är dedikerad till att bara fokusera på företaget.
– Vi har hittat logotyp, namn, affärsidé och hela den biten. Det som är kvar är registreringen på UF:s hemsida och sedan ska vi påbörja produktionen.

Vad är målet med ert UF-företaget?

– Vårt mål är att sälja bra och lära oss under tiden hur man utvecklar ett företag. För vi planerar kanske att skaffa egna företag i framtiden. Samtidigt som vi producerar och säljer lär vi oss hur man går till väga. Det är bra för oss inför framtiden.
– Vi har två lärare som är väldigt erfarna inom detta och som har jobbat med detta väldigt länge. De vet processen och går igenom den väldigt tydligt med oss. De hjälper oss med de olika stegen. Varje dag som går så lär vi oss något nytt.

Du har precis startat företaget, men vad har du lärt dig hittills?

– Jag har lärt mig att det är mycket som ingår i ett företag. Det är mycket man inte tänker på. Vem som ska göra vad; att det finns olika tjänster i företaget, hur produkten ska skapas i detalj, kostnader och annat. Allting ingår i ett företag, det är viktigt att veta. Det är en lång process för att lyckas.

Utöver produktionen har varje gruppmedlem en specifik roll i företaget. Jenna är ansvarig för företagets marknadsföring. Hon tar bland annat hand om produktbilder och företagets sociala medier.
– Vi har tänkt sociala medier för det är väldigt utbrett och vi kan nå väldigt många i vår ålder och andra åldersgrupper som är intresserade av att köpa våra produkter. Då är det Instagram, TikTok och Snapchat. Vänner och familj kan också marknadsföra oss lite. Sen ska vi vara med i tävlingar inom UF och stå på marknader.

Vilka tips har du till framtida elever som ska starta ett UF-företag?

– Planera i förväg så blir det lättare och du sparar tid. Ju fortare du registrerar ditt företag hos UF, desto bättre chans har du att det blir bra. Om man går i tvåan kan man höra hur treorna har gjort för att få idéer.
– Som UF-företagare ska man presentera sin idé för yngre elever; typ ”så här har vi gjort och så här har vi gått tillväga”. När man får höra det kan man redan då tänka på vad man vill göra och med vem man vill arbeta. Då kan man planera redan innan så man har en idé färdig.