”Det bästa med Olympiaskolan är lärarna, och min klass förstås!”

Stella Jonjic går tredje året på Humanistiska programmet inriktning kultur. Stella har alltid varit intresserad av språk språk, därför kändes Humanistiska programmet på Olympiaskolan som ett perfekt val.

– Det bästa med Olympiaskolan är lärarna, och min klass förstås! Men jag måste nog ändå säga lärarna som först och främst är väldigt bra och snälla. Man känner sig trygg och jag känner alltid att jag har någon att vända mig till. De är också roliga vilket är ett stort plus.

– Sen har vi också superbra gemenskap. Speciellt på vårt program. De som väljer humanistiska väljer det av en anledning och det gör att vi är väldigt nära varandra även om vi inte går i samma årskurs. För att vi har den här gemensamma intresset och liknande egenskaper även om vi är olika som personer.

Varifrån kommer ditt intresse för språk?

– Jag har alltid tyckt om språk och jag har läst tyska. Intresset började ganska tidigt i grundskolan. Jag hade en väldigt bra tyskalärare som gjorde det roligt att lära sig språk och gav bra metoder för att göra det. Det har jag sen applicerat på alla andra språk jag har lärt mig. Jag har alltid tyckt det har varit intressant med språk.

– Jag tycker om att skriva och experimentera med språk och så.

Som elev på skolan har Stella fått möjligheten att vara med och arrangera tävlingen Språkolympiaden, som är en språk- och kulturtävling i moderna språk och svenska, som anordnas både för grundskolor och gymnasieskolor.

– Språken är franska, spanska, tyska, engelska och svenska. När man tävlar får man frågor som är relaterade till de länder där man talar de olika språken, men också såklart frågor om ord och språk och grammatik.

– Jag var själv med och tävlade nu i våras och då kom jag till finalen som gick i Malmö.

Vad har du lärt dig av att vara med i språkolympiaden?

– Förutom allt jag lärt mig om språk, så har jag även lärt mig att, när jag väl tävlade, vara lugn i pressade situationer. När du står där framme och ska svara på frågorna, som är på tid, är det väldigt lätt att vilja trycka på ett svar man tror man vet direkt. Men då gäller det att verkligen utnyttja den tiden man får för att välja rätt alternativ. Utifrån det så känner jag att lära sig att behålla lugnet har varit en stor grej som jag lärt mig.

– Jag är ju väldigt intresserad av språk och tycker det är kul att vara med. Det är jättekul att se frågorna även när man inte tävlar, lite för att testa sig själv och se vad man själv kan och så. Det är som vilken tävling som helst där olika skolor tävlar och man börjar tycka om olika skolor som du hejar på. Så det är intressant och dessutom får du lära dig massa saker som man inte visste innan. Tävlingen ingår inte i skolarbetet men vi alla har varit med och hjälpt till för det är väldigt roligt och kul att vara med.

Vad vill du göra efter gymnasiet?

– Det är svårt att veta, men jag vill jättegärna plugga vidare. Därför har jag valt ett högskoleförberedande program. Men jag är tveksam om vilken typ av kurser jag vill läsa. Jag hade jättegärna läst vidare någonting inom språk. Antingen läsa en högre nivå av tyska eller allmänt språkvetenskap som jag tycker är väldigt intressant.

– Någonting där jag på bästa sätt kan studera. Jag tycker verkligen det är intressant att läsa de här ämnena. Vi har haft en kurs som heter människans språk där man mer går in på språkens uppbyggnad och vad en språk består av. Inte att man lär sig ett specifikt språk utan mer runt om språk och det tyckte jag var jätteintressant. Det är lite som lingvistik light och det var superintressant, så nåt sånt hade jag absolut kunnat tänka mig.